City Network lanserar stora profiler i City Cloud

Özgür Bal PRESSRELEASES-sv Leave a Comment

City Cloud lanserades redan 2009, då som Sveriges första molntjänst för infrastruktur, så kallad Infrastructure as a Service (IaaS). Några år senare huseras tusentals servrar i City Cloud för över 1000 svenska företag. Idag påbörjas en rad lanseringar som ger Svenska företag klart större frihet att köpa serverkraft i molnet som driftas inom Sveriges gränser. Nu finns stora profiler som sträcker sig från 1 kärna och en halv GB RAM till 16 kärnor och 128 GB RAM. Även profiler med stort antal kärnor i förhållande till minne lanseras.

Många tjänster i molnet har mognat över de senaste åren och lanseringen idag visar på en liknande trend även för Svenska tjänster som varit aktiva en längre period. Med fler val av storlekar av servrar i City Cloud kan både universitet och företag dra mer nytta av infrastruktur i molnet. Att kunna aktivera hundratals GB RAM under korta perioder när man har stora behov, för att sedan återgå till normal drift har stora fördelar. Att kunna göra det med en svensk leverantör ger ytterligare fördelar i form av svensk support och en garanti att data stannar inom Sveriges gränser.

Tekniskt sett gör vi oss redo att kunna skala ännu mer per kund och ta steget mot att kunna köra 32 kärnor eller fler i en maskin. Detta är ett första steg som ger våra kunder en helt annan flexibilitet och utrymme för tjänster som kräver det där extra. Många gånger behöver du inte den här typen av stora maskiner hela tiden – utan det är perfekt att kunna köra under korta perioder för att göra specifika jobb, säger Magnus Bergman, CTO för City Network.

Att kunna skala med stora maskiner är ett stort steg i att öka affärsnyttan med molnet ytterligare. Det blir helt enkelt färre och färre saker ett företag inte kan ta sig an utan att behöva göra stora investeringar i hårdvara och tjänster lokalt, säger Johan Christenson, VD för City Network.

City Cloud är en av Sveriges ledande cloud computing-plattformar med fler än 1000 svenska företag som använder tjänsten för sina servrar, lagring och backup.

Ladda ner pressmeddelandet som PDF

Ladda ner pressmeddelandet som DOC